onsdag 13 februari 2013

Utmanare driver upp kvaliteten

Den borgerliga regeringen med det kristdemokratiskt styrda socialdepartementet i spetsen har arbetat strävsamt för att genom ökad valfrihet i välfärdssektorn ge mer makt och inflytande åt medborgarna. För det är en maktförskjutning som sker när man ger oss människor möjlighet att välja - och välja bort. Sedan 2010 är det lag på att alla landsting erbjuder vårdval i primärvården, enligt Lagen om valfrihet, LOV. I kommunerna är det än så länge valfritt om man vill införa valfrihet eller ej, och personligen skulle jag välkomna en tvingande lag även inom detta område. På alltför många ställen sitter det lokala politiker som tycker att de är bättre än de äldre själva på att bedöma vem de tycker ska utföra tjänster i hemmet hos de behövande. Idag uförs endast 17% av landets äldreomsorg av andra än kommunen, det är en siffra som definitivt har potential att öka.

I Solna, där jag är kommunalråd med ansvar för bland annat äldreomsorgen, har vi haft valfrihet inom hemtjänsten sedan 2002. Jag vågar påstå att de äldre i Solna idag tar för givet att de själva ska få välja vart de ska flytta, eller vilket företag som ska utföra hemtjänsten, och jag kan svårligen tänka mig att någon politiker skulle våga sig på att inskränka denna valfrihet. Men det många pensionärer tar upp med mig är frågan om hur de ska veta vilka de ska välja? Med vilket underlag ska de fatta beslut? Frågan har blivit än mer aktuell sedan vi införde LOV inom hemtjänsten den 1 okt 2010. Sedan dess har 36 olika hemtjänstutförare tecknat avtal med staden. I stadens kvalitetsarbete ingår det årliga avtalsuppföljningar där samtliga företag följs upp. Har de rätt utbildad personal? Har de tydlig ledning och styrning? Finns det rutiner för hur man tar emot nya kunder, hanterar kundernas medel och nycklar, hanterar klagomål, gör kunderna delaktiga i allt som planeras och utförs?  Dessa avtalsuppföljningar redovisas sedan på Solna stads hemsida: http://www.solna.se/sv/familj-omsorg/aldreomsorg/kvalitet/tillsyn-och-uppfoljning/ .

Vi gör också heltäckande brukarundersökningar vartannat år, där samtliga kunder får fylla i en tämligen omfattande enkät. De som inte kan fylla i den själva erbjuds hjälp från oberoende stödpersoner för att de inte ska behöva be personalen om hjälp, allt för att göra resultaten så tillförlitliga som möjligt. C:a 70% av de tillfrågade brukar svara, vilket är en hög svarsfrekvens.

Brukarundersökningen från 2012 redovisades nyligen. Sammanfattat i ett kvalitetsindex ser resultaten ut så här:

De stora företagen som funnits i Solna sedan 2002:



De nya, mindre, som kommit in sedan införande av LOV, 2010








Det är helt tydligt att de små, nya företagen har en högre nöjdhet än de stora, mer etablerade företagen. Resultaten baseras dock på olika stora grupper, de stora företagen har 73-297 kunder, de redovisade små företagen har 4-14 kunder. Men det går ändå inte att bortse ifrån att kundern hos de små företagen är markant mer nöjda än hos de stora företagen.

Resultaten för de olika frågorna, per enhetsnivå, redovisas i pedagogisk form här: http://www.solna.se/sv/familj-omsorg/aldreomsorg/kvalitet/brukarundersokningar/brukarundersokning-aldreomsorg-2012/


Nedan kan ni se hur hemtjänstkunderna fördelar sig mellan företagen idag (den "randiga" tårbiten överst representerar samtliga mindre företag med kunder, totalt 18 stycker med sammantaget 84 kunder):
  
 

Som synes är det inte de med högst angiven kundnöjdhet som har flest kunder, inte heller de med bäst resultat i avtalsuppföljningen. Den klart största vårdgivaren är kommunens egna verksamhet, Humaniora, med 297 av de totalt 1054 kunderna.

Om allt fungerar som jag tänker mig att det borde så kommer utvecklingen framöver leda till att fler kunder vänder sig till de nya företagen med högre kundnöjdhet, eller att de stora företagen förbättrar sina verksamheter så att de får behålla sina kunder. Detta kräver förstås att vi från stadens sida redovisar resultat från såväl avtalsuppföljningar som brukarundersökningar på så pedagogiskt och transparent sätt som möjligt. Och att pensionärerna och deras anhöriga nyttjar möjligheten till aktiva, väl underbyggda val. Resultatet blir högre kvalitet för fler äldre. Vilket är lite av poängen:-).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar