torsdag 28 februari 2013

Hemtjänst i förändring

Jag är en stor anhängare av valfrihet i välfärdssektorn. Även när vi är i behov av stöd och service som finansieras solidariskt via skatten bör vi ha rätt att välja vem som ska vara utförare. Vi kan välja efter preferenser - som geografiskt läge, verksamhetsinriktning osv - eller efter redovisade resultat, något som tyvärr är mindra vanligt.

I Solna var vi tidiga med att konkurrensutsätta välfärdstjänster. Vi tror att konkurrensutsättning höjer kvaliteten, att människor får mer makt när de själva får välja, och att upphandlingar med tydliga krav och fastslagna ersättningsnivåer ger bättre effektivitet och kostnadskontroll.

Solna LOU-upphandlade hemjänsten första gången år 2002. Då delades staden in i sju geografiska tårtbitar, och de företag som vann upphandlingen fick varsin tårtbit med övertagande av "kundstocken", som alltså tidigare var kommunens. Kommunens egen verksamhet, Humaniora, fick också en tårtbit. I tre månader var kunderna låsta till det företag som övertog verksamheten, efter dessa tre månader var det valfrihet, kunderna fick välja vilket företag de önskade. De första åren gick kommunens verksamhet Humaniora med stora underskott. Jag har pratat med kvinnan som var verksamhetschef de åren, hon berättar hur de för sitt liv inte kunde förstå hur de nya företagen fick ekonomin att gå ihop, och dessutom med vinst? Hon var förvissad om att de själva bedrev verksamheten så effektivt och bra som det bara var möjligt. Efter två år ställde kommunledningen krav - antingen får ni en budget i balans eller så läggs verksamheten ner. Chefen, den engagerade, som kände stor stolthet över den hemtjänst hon bedrev, bestämde sig - det ska gå! Hon ställde allt på ända, ändrade om hela organisatonen, ändrade rutiner och scheman - en säkert arbetsam process där inte alla jublade. Men efter ett år var hon i mål, verksamheten var fortfarande mycket god, och nu med budget i balans! Idag är det Humaniora som har flest kunder i Solna, knappt 300 av de totalt c:a 1100.

År 2010 beslöt vi i Solna omvårdnadsnämnd att upphandla hemtjänst via LOV. Ungefär samma krav i upphandlingsunderlaget, ungefär samma ersättningssystem. Med införande av LOV hoppades vi på fler nya, pigga utförare som kunde erbjuda de äldre i Solna olika verksamhetsinriktningar, exvis baseart på språk och kultur. Idag är det 25 olika hemtjänstutförare som delar på stadens 1100 kunder, jämfört med tidigare sju. De nya företagen har få kunder var, men de kunderna är mycket nöjda med sina nya utförare.

De senaste dagarna har vi kunnat läsa hur hemtjänstföretagen rasar mot de orimliga villkoren de har att leva under i kommunerna, det är omöjligt att få kalkylen att gå ihop. Här i DN den 26 feb: http://www.dn.se/sthlm/nu-lamnar-aven-privata-foretag-aldreomsorgen . Idag går Svenskt Näringsliv ut och "larmar": http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/stark-kvaliteten-i-valfardstjan/usla-villkor-far-vardforetag-att-lamna-hemtjansten_184237.html   Ministern ska uppvaktas, det här med LOV blev ju inte bra...

Det är inte bara skrammel, företagen HAR verkligen problem, det visar sig nu också i Solna, då Förenade Care igår inkom med ansökan om att avsluta sitt avtal med Solna stad. Självklart tycker jag att det är tråkigt, Förenade Care och även de övriga stora företagen har bedrivit bra verksamhet i staden, och vi har ett givande samarbete.

Men varför gör vi politiker ingenting då? Varför höjer vi inte ersättningen till hemtjänstföretagen?

I Solna har vi som tidigare beskrivet en kommunal verksamhet som lever under precis samma förhållanden som de privata utförarna (med undantaget att de enligt kommunallagen inte får sälja tilläggstjänster, något som de övriga företagen kan göra en viss förtjänst på.). När vi granskar och går igenom den kommunala verksamhetens ekonomi visar det sig att den går alldeles utmärkt, budget i balans och tämligen nöjda kunder. I det läget anser jag att det vore oförsvarbart att höja ersättningsnivåerna i hemtjänsten. Jag är stolt över att Humaniora, efter den hårda konkurrensutsättningen, lyckats utveckla arbetsformer som både ger budget i balans och många kunder.


Kan det vara så att de stora företagen, som nu får konkurrens av de små utmanande företagen, nu måste gå igenom samma arbetssamma och lite plågsamma process som kommunens verksamhet Humaniora var tvungen att göra efter konkurrensutsättningen 2002...?



(För den som undrar kommer Förenade Cares drygt 150 kunder nu få möjlighet att välja annan utförare till den 28 november då Förenade Cares uppsägningstid är slut).










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar