torsdag 7 juni 2012

Vårdvalet ger patienten mer makt!





Idag var jag med dottern till tandläkaren, Folktandvården i Solna. Dottern har samma problem som jag och äldste sonen hade, att den permanenta hörntanden inte vill växa ner utan ligger och nöter på granntandens rot. För mig och sonen slutade det med utdragen tand och tandställning. Lite viktigt alltså att följa upp utvecklingen och se till att ingrepp görs i tid. Så när vi möter den fjärde tandläkaren i ordningen, även denna gång med motiveringen att tidigare tandläkaren slutat, blev jag minst sagt förgrymmad. Jag fick börja från början och berätta om vad som sades sist, familjehistorien och så vidare. Kändes inte alls bra. Dessutom verkade tandläkaren omedveten om att munnen hon skulle behandla satt på en liten människa, bemötandet var tämligen opersonligt och plumpt. Vi gick därifrån med en ny tid och dåligt humör.

När jag kom därifrån och kände vanmakten koka i mig kom jag plötsligt på att jag ju kan BYTA tandläkare! Till någon klinik med mindre personalomsättning och där man är mer mån om bemötandet! Glädje! Jag mailade kompisar om rekommendationer, fick en bunt, kontaktade den av dem som hade det för oss bästa geografiska läget. Ett mycket trevligt telefonsamtal, och ny tid direkt.

Jag kände makt, så kallad patitentmakt. Så otroligt skönt att inte vara utlämnad till vård som jag tappat förtroende för. Det tackar jag Vårdvalet och socialminister Göran Hägglund för:-)!

Sen hoppas jag förstås att bemötandet på Folktandvården blir bättre, all landstingsfinansierad vård ska hålla hög kvalitet. I annat fall hoppas jag fler gör som jag, listar sig där de blir bättre bemötta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar