torsdag 29 april 2010

Muntert på Oskarsro




Idag har jag och Svea varit på äldreboendet Oskarsro i Huvudsta och hälsat på. Boendet drivs från 1 mars av en uppstickare i vårdsammanhang; Kavat vård AB, och boendet har nu musik, dans och teaterprofil. När jag var där var det allsång på plan 3, lett av vårdbiträdet Magnus och hans gitarr, det var livat värre! De äldre vittnade om att det nu var mer musik och dans vilket de uppskattade. De sa sig också vara mycket nöjda med personalen och maten.


Det är inte första gången jag besöker ett äldreboende och blir glad över att se hur positiva och glada de boende är. Den gängse bilden av äldreboenden är att det är trista, kommunalgrå inrättningar där de äldre sitter och vaggar ensamma i någon stol, i väntan på dagens höjdpunkt, en upptinad låda med grådaskig mat, innan de ska stoppas i säng kl 16. Media älskar verkligen att försöka visa äldreomsorgen på det viset! Och vi politiker spär ofta på, vi vill ju berätta om hur mycket bättre vi vill göra allting, och börjar då med att beskriva hur förfärligt det är nu.... Detta tror jag tyvärr bidrar tilll att många av våra gamla sitter hemma och är livrädda för att bli så dåliga att de behöver hjälp. Det kan skapa oro och ångest hos våra äldre, som i flera år kan gå och må dåligt över detta - innan de verkligen kommer i kontakt med äldreomsorgen och ser att det mesta faktiskt fungerar bra!

Självklart finns det dåliga exempel - men överlag tror jag svensk äldreomsorg är bra! Den som tvivlar är välkommen till Solna - våra boenden tål att visas upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar